Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A reflektív játékpedagógia

2016.01.23

A gyermek számára: a ,, valóra váltást " , az ,,átváltozást, megmutatást" biztosítja.

A pedagógus számára: a gyermekben rejlő pozitív, önfejlesztő lehetőségek felismerése.

Feltétele: A pedagógiai szinkronizálás, a gyermek játékának lefordítása a pedagógia számára és vissza a gyermek tevékenységébe.

3 alappillér:

  1. A pedagógus személyes kvalitása a gyermekben rejlő lehetőségek értelmezése, a játékpedagógiai szemlélete
  2. A játékot mozgató tárgyi környezet
  3. A játékhoz szükséges - lehetséges emberi kapcsolatok közvetlen beépítése az óvodai nevelésbe

Alapvető attitűdje: a támogatás

A reflektivitás folyamata:

  • A gyermekek játékkal kapcsolatos törekvéseinek szinkronizálása, ma viselkedések, szándékok stb. detektálása, lefordítása
  •  Majd a játékhoz szükséges ' gyermeki döntések' előkészítése, erősítve a játék spontaneitásából fakadó energiák beépítését, a gyermekek döntési, választási helyzetbe hozzák a feltételek, kapcsolatok.

A támogató tevékenységek alapdimenziói:

  1. A Koncepció
  2. A Tárgy és
  3. A Kapcsolat

A támogató tevékenységek három alapdimenziója

A Koncepció

  • A játékelképzelések elindítása, koncepcióképzés támogatása, kontrollálása
  • A szükségletek játéktranszformációjának támogatása, ösztönzése

A tárgy és tér

  • Aktuális játszótér, hely alakításának támogatása
  • A tárgyi feltételek biztosítása

A kapcsolat

  • A kapcsolat kialakítása és fenntartása

Gyermeki játék pedagógiai támogatásának elvei:

  • A gyermeki elképzelések, tevékenységcsírák játékkeretű transzformációja
  • A felnőttek a gyermeki koncepciókra kell építeni a támogatás különféle formáit
  • A gyermeki érdeklődésre/ koncepcióra épített ,, hirtelenség" , ,,itt és most" érzés biztosítása a spontán hatás erősítése érdekében
  • A környezeti módosítás- alakítás, mint a játékot érzelmi - intellektuális tevékenységet involváló hatás biztosítása
  • A játékot realizáló eszközök, tárgyak, kellékek alkotása, változó feltételekkel
  • A személyiséget, a korábbi érzékenységet- érdeklődést mozgósító élettapasztalatok (egyénileg megélt, óvodában kívüli - belüli) előhívása

A játékban rejlő lehetőségek tudatosabb beépítése a játékszükségletek kielégítésével

A gyermekek játékszükségleteinek azonosítása az adott gyermekcsoportban:

  • A gyermekek ,, fontosnak" vélt ,,hipotéziseit" kipróbálhassák a játék keretén belül
  • A gyerekeknek szükségük van interaktivitásra a játékukban
  • A gyerekeknek szükségük van az ,, átváltozásra"
  • Szükségük van arra, hogy a játékukban az általuk megalkotott, másokkal kialkudott kereteket létrehozhassák.
  • A gyermekeknek szükségük van saját maguk által kialakított játszótérre.