Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A játékkörnyezet változó szempontjai

2016.01.23
Szempontok

Foglalkozás központú

Játékközpontú
Mire neveli a gyereket? A be- és elfogadásra, az alkalmazkodásra, a saját elképzelések alárendelésére A saját értékek megmutatására, az önkifejezésben a környezet eszközök jellegére, alkotó felhasználására
A környezet szerepe A felnőttek számára természetes esztétikai elképzelések közvetítése, az óvodapedagógus által megtervezett rend érvényesítésére A játékszükségleteknek megfelelő aktuális feltétel biztosítása, a belső motívumok aktivizálására.
A környezet esztétikája A felnőttek esztétikájának alárendelve egységes képet mutat A játék folyamatának, produktumainak alárendelve. A sokszínűség jellemzi.

A játékkörnyezet  változó szempontjai

A gyermek szerepe Az óvodapedagógus által megtervezett ,,megálmodott" feltételek, környezeti elemek létrehozása,gyarapítása, óvása. A gyermek saját játszó környezetet hoz létre, amelyek személyisége és annak változása visszatükröződik. A "produkció" képességeit folyamatosan mozgósítja.
Az óvodapedagógus szerepe Az állandó játszóhelyek fenntartása, a játékkörnyezet meghatározása,irányítása, a felnőttek által képzett szabályoknak alárendelve. A gyermekek egyéni megismeréséhez igazított ,, horgonyok" biztosítása.
A környezetet fenntartható szabályok eredete Az óvodapedagógus egyéni vérmérséklete, nevelésről alkotott felfogása, morális elvárásai. A játék folyamatában jelentkező megoldandó problémák következményeként keletkeznek, a gyermekekkel közösen (dinamikusan bővülve, és szükségtelenné válva).
A környezet befolyásolhatósága A gyermek számára csak időleges (a foglalkozások előtti időtartamban) és korlátozott Az óvodapedagógus mellet a  gyermek egyenrangúan alakíthatja a játékkörnyezetét.
A környezet elrendezettsége Az állandó játszóhelyek a meghatározóak, a melyek a falak mentén helyezkednek el, rögzített helyi bútorok. Az egész hely a játéknak alárendelve struktúrálódik. A gyermek számára mobilizálható bútorok
A környezet hozzáférhetősége, használhatósága Az óvodapedagógus engedélyétől, a hozzájutás, alkalmazkodás szabályaitól függ.

A gyermek számára természetes és nem feltételhez kötött.

A reflektív játékkörnyezet főbb jellemzői:

  • A környezetben található receptor ingerlő lehetőségek
  • A játékkörnyezet individualizált ( személyiséget jelző formák, tartalmak)
  • A környezetben elhelyezett ún. médiumok közvetítenek információt.
  • Az egyes gyermek családjából származó ,, üzenetek" találhatók
  • Többféleképpen használható anyagokkal
  • A játékkörnyezetet és magát a játékot fenntartó - működtető szabályrendszer a felnőttek- gyermekek közös, kölcsönös együttműködésből ered,így funkcionális elsősorban

A játék tervezésének korábbi hagyományi

  • Az óvodapedagógus feladata a játék tartalmának megtervezése: mit játsszon a gyerek
  • A tervezett tartalom feltételeinek átgondolási- megteremtési felelőssége, tervezése
  • A nevelési feladatok közvetlen beépítése a játékot befolyásoló eljárásokba

A módszertan szemléleti alapjai:

  • A támogatás = szinkronizálás + a gyermekek választási/ döntési kompetenciájának az erősítése, aktivizálása
  • A gyermek játéka nem, de a felnőtt játék támogató tevékenysége tervezhető
  • A gyermek inviduális énjének kielégítése a szabad játék segítségével
  • A gyermek szociális énjének kielégítése, erősítése a szervezett játék segítségével