Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A játék tervezhetősége

2016.01.23

A tervezhetőséget meghatározó óvodai szempontok:

  1. Az egyes gyermek személyiségében rejlő játéklehetőségek feltárása, támogatása
  2. A helyi nevelési program gyermekképe
  3. + a játéktevékenység gazdagítása, dúsítása

A játék tervezésének 2 fő területe

Szervezett játék (képességfejlesztő)

- A Nevelési Program gyermekképének belső összetevői

  •    Személyiségjegyek, tulajdonságok
  • Képességek

- Az adott nevelési évre lebontott nevelési feladatok

Önirányított játék (szabad)

- Az egyes gyermek játékfejlődése

  • Az egyéniségben rejlő lehetőségek támogatása

- Játszócsoportok játékának támogatása

  • A társas együttműködésben rejlő lehetőségek támogatása

A játék tervezése

  1. A csoport pedagógiai programok ( 1-2 hét) tervezésében szükséges feltüntetni a hét játékterületet
  2. Az önirányított játék (szabad) támogatási lehetőségeinek az átgondolásakor az alapdimenziók szempontjai igazítanak el bennünket (amihez a gyermekek megfigyelési témáit is érdemes újragondolni)
  Önirányított (szabad) játék (Az alapdimenzió alapján) Szervezett (képességfejlesztő) játék (A személyiségfejlesztés aktuális feladatai alapján)
Játékpedagógiai célok A gyermekek megismeréséből, pl. játékszükségleteik főbb jellemzői alapján A szervezett játék nevelési- személyiségfejlesztési célja
Általánosan az összes (bármely) gyermek játékához Ehhez nem gyerekre, hanem az összes gyerekre egyaránt vonatkozó, mely dimenzióiban van teendőm

1. A játék feltételei és előkészítése

2. A játékfolyamat közbeni pedagógiai feladatai

3. A játék lezárásának teendői

A kiválasztott játszó csoport játékához Egy viszonylag állandó játszócsoport közös tevékenységének segítése Ugyanazok a szempontok.
A kiválasztott játszó gyermek játékához Ez olyan gyermek, akinek a szabad játékban külön támogatást kell nyújtani Ugyanazok a szempontok.